Blåljus, blåljus och lite mer

Jag hade förväntat mig en lugn julhelg. Bara ta det lugnt när man jobbade. Gå sin rond och sen kunna bara glida rundor och fundera. Åka och stänga en butik och sen softa lite igen.
Tjo vad jag bedrog mig.
Julafton skulle jag vara och stänga en butik kl 13 och sen hem till mor på middag och lite Kalle Anka. Sen dra igånga igen kl 20 på kvällen med ett vanligt nattpass.
Kl 12:15 ringer de från jobbet. Kan du börja nu för jag står mitt i maten och det larmar överallt. Ja jag kommer. Julen var ändå förstörd och så hur det började ticka kronor till kontot.
Stände en butik kl 13 som jag skulle och fick tusan mig en till kl 15. Nu var goda råd dyra. HEm till mor och få lite mat eller vänta kvar i byn tills kl 17 då jag skulle gå tomte hos en kompis. Hem som tusan till mor och kastade i mig lite mat och iväg igen. Fick till en bara tomte look a like hos kompisen. Bland svenska och engelska i språket. Tur det finns språkundervisning i skolan. Iväg igen hem till lugnets vrå. Bara telefonpassning på larmen gjorde att jag kunde titta på film hemma.
Så slog då klockan 20.
Började köra lite ronder och titta till våra objekt. Kl 22 kom jag till ett objekt och såg hur det slog gnistor ur skorstenen. Liknade en Bengalisk eld. SÅ då var denna julafton förstörd tänkte jag när jag slog 112. Full fart på brandkåren och t o m ambulansen kom. Oj om jag kunde få lite mun mot mun med den ambulanstjejen ;)
När det visade sig att det inte var så farligt som vi trodde från början så blev det lite lugnare och brandkåren åkte sin väg.
Fortsatte och åka vidare tills kl 01. Då kom nästa larm. Men bara ett falsklarm så det var lugnt.

Juldagen var jag knäckt. Jag ville fan inte jobba utan bara softa med kompisarna, ut och dansa. Var så danssugen så jag vet inte vart jag skulle ta vägen. Inte något disco här inte utan gammal hederlig "kasedans" får hålla om och glida rundor på dansgolvet. Det är livet det.
Det enda positiva med att jobba är att man inte gör av med pengar. Iaf denna natten.
När kl närmade sig 01 så skulle jag ta lite lunch. Hade varit hemom och släppt ut hundarna. Gled sedan upp till kontoret och skulle precis gå ur bilen när telefonen ringde.
Inbrottslarm på en skola och den låg bara 400 m ifrån mig. Här skulle de tas med handen i syltburken.
Nja så jäkla lätt skulle det inte gå. Jag skrämde nog dem när jag körde fram. Slog det där tresiffriga numret och begärde fram polis med hund. Efter en hel evighet kändes det som så kom de. Hunden fick upp ett spår men tappade det uppe på en cykelväg. Typiskt alltså. När man har världens snabbaste rycktid så missar man dom. Tusan med. Hade varit en fin julklapp till mig och till företaget.
Var en fin hund för övrigt. En schäferrus som var där.

Annandagen var det lugnt. Jag hade något litet larm men det var inget av det.

Nu ska jag vila lite idag. Titta på en film med en kompis och ta en pizza. Sen imorgon bär det av ut i skogen och skogsmaskinen igen. Ska köra den nu några dagar och sen en natt som byns "sheriff" igen :))

Hundarna då. Jodå de har fått jobba på lite med spår nu i juletid. Har gått bra tycker jag. Vill dock ha lite mer driv i Fenjas spår. Vill att hon ska ha ett drag i linan och man ska hänga som ett ankare. Hoppas det kommer. Vill ha lite mer getingar i henne med.
Alma får man slå i alla bromsar som finns. Där går det undan. Har kört lite lydnad med henne och hon har stor glädje i det hon gör.

Hoppas ni haft en bra jul?

Ha det gott

//Magnus, Alma o Fenja

Kommentarer
Postat av: Mia

Spännande med ny hund:) samtidigt jobbigt.

Ha ett riktigt GOTT NYTT ÅR så hörs vi.

/Mia

2008-12-29 @ 10:08:27
URL: http://www.mallekraft.se
Postat av: Husse o Arek

Du skulle jobba här uppe i Stora Staden Magnus! Då behöver du inte vänta så länge på polishundarnas ankomst. Här är vi grymt laddade och förhoppningsfyllda så fort inbrottslarmet går.



Ha nu ett Gott Nytt År!



Husse

2008-12-29 @ 21:27:56
URL: http://arek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0